Subject: RE: Päring (meie 1.1-7/302-1 25.11.2025)
From: "sanctions CTF - RAB" <[email-masked]>
To: "Jekaterina Mets" <[email-masked]>
Cc: "rahapesu - RAB" <[email-masked]>
Date: Tue, 9 Dec 2025 10:27:08 +0200

Tere

Täname küsimuse eest.

Kokkuvõtlikult – puhtalt asjaolust, et töötate Iraani kodakondsusega
kliendiga, ei ole tarvis eraldi teavitada. Küll aga on tarvis kohaldada
tugevdatud hoolsusmeetmeid. See tähendab, et Teil on tarvis tuvastada
täiel määral, kes on tegelik kasusaaja, tuvastada isik ja kontrollida
põhjalikult tema tausta, saada aru konkreetsest ärisuhtest, tuvastada vara
päritolu jne. See on oluline, kuna Iraan on kõrgema terrorismi rahastamise
riskiga riikide ehk nn riskiriikide seas. Samuti võib isik olla kantud
sanktsiooninimekirja.

Sanktsioonidest saab Rahapesu Andmebüroo, tulenevalt oma rahvusvahelise
sanktsiooni seaduse § 11 lg 3 p-s 3 antud pädevusest anda hinnangu ainult
finantssanktsiooni vaatest (mitte näiteks kaupade või teenuste osutamisega
seotud piirangute vaatest). Ei ole kehtestatud üldist kohustust külmutada
Iraani kodanike Eestis asuvad varad ega keeldu teha Iraani kodanikele
makseid või ressursse kättesaadavaks. See tähendab, et iga juhtumit ja
isikut tuleb käsitleda eraldi. Füüsiliste isikute puhul kehtivad piirangud
ainult sanktsiooninimekirja kantud isikute suhtes. Konsolideeritud teksti
(09.12.2025 seisuga) Euroopa Liidu kehtestatud piiravatest meetmetest
Iraani suhtes leiate sellelt lingilt: EUR-Lex
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX:02011R0359-2025
0414>  - 02011R0359-20250414 - EN - EUR-Lex

Kuivõrd Iraan on ka terrorismi rahastamise vaatest kõrgema riskiga riikide
seas, on kohustus rakendada tugevdatud hoolsusmeetmeid. Täpsemalt näeb
RahaPTS § 39 ette, et kohustatud isik teeb antud juhul järgmist:

*	hangib lisateavet kliendi ja tema tegeliku kasusaaja kohta;
*	hangib lisateavet ärisuhte planeeritava sisu kohta;
*	hangib teavet kliendi ja tema tegeliku kasusaaja rahaliste
vahendite ning rikkuse päritolu kohta;
*	hangib teavet planeeritud või teostatud tehingute põhjuste kohta;
*	saab loa kõrgemalt juhtkonnalt ärisuhte loomiseks või selle
jätkamiseks;
*	tõhustab ärisuhte seiret suurendades kohaldatavate
kontrollimeetmete arvu ja tihedust ning valib tehingute näitajad, mida
täiendavalt kontrollitakse.

Kui Teil tekib rahapesu või terrorismi rahastamise kahtlus, siis tuleb
sellest teavitada Rahapesu Andmebürood. Rahapesule või terrorismi
rahastamisele viitavad indikaatorid on leitavad kahtlaste tehingute
tunnuste juhendist (TFi osa on seal lk 19-22):
<https://fiu.ee/oigusaktid-ja-juhendid/juhendid#juhend-kahtlaste-teh>
https://fiu.ee/oigusaktid-ja-juhendid/juhendid#juhend-kahtlaste-teh

Mistahes küsimuste korral palume julgelt ühendust võtta.

Lugupidamisega

Rahapesu Andmebüroo | Estonian Financial Intelligence Unit
Tel +372 696 0500 | Pronksi 12, Tallinn |  <https://www.fiu.ee/>
www.fiu.ee

From: Jekaterina Mets <[email-masked]>
Sent: Tuesday, November 25, 2025 1:44 PM
To: rahapesu - RAB <[email-masked]>
Subject: Päring

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Lugupeetud RAB esindaja!

Meil on tekkinud järgmine ebatavaline olukord – meie poole pöördub klient,
kellel on Iraani kodakondsus ja e-residendi kaart Eestis. Kas meie võime
sellise kliendiga töötada, arvestades, et Iraan on sanktsioonide all, kuid
samal ajal on see klient saanud e-resident kaardi Eestis. Ja kas peame me
kedagi teavitama, et töötame sellise kliendiga?

Ette tänades,

Inga Ivinja

MAXWISE OÜ
Jõe tn 4C,Tallinn 10151, Harju County
ESTONIA

+372 614 3135

 <http://www.maxwise.eu/> www.maxwise.eu